Életrajz Galeria Díjak Kiállítások Elérhetoség

Azúrkék pont balkáni barnában
(Részlet)

Teljesen tanácstalanná válok, ha képzőművészekről vagy munkáikról kell írnom. Ezért van az, hogy mindössze kétszer vetemedtem ilyesfajta szöveg megírására, mert azt gondolom, minden szövegelés ideológiai támadás az alkotások ellen. Én szinte teljes egészében Cézanne-nal értek egyet, miszerint a festő számára csak a színek fontosak. Van szín logika, parpleu, a festő ennek engedelmeskedjék, nem az agy logikája követendő. Ha mégis belevész ebbe, elveszett. A festészet optika, művészetünk tartalma elsődlegesen abban rejlik, amit a szemünk gondol... Ezt kell visszaadni, méghozzá kizárólag színekkel, irodalom nélkül. Íróféle lévén csak irodalmi eszközeim vannak arra, hogy visszaadjam egy kép látványát. Beszélhetek technikáról, kontúrokról, színkompozícióról stb., szóval, elmesélhetném az alkotást. Ez viszont nem helyettesítheti a képet. Akkor meg minek, tehető fel a költői kérdés.

A Fekete tengernél azonban eszembe jutottak Kádár Tibor azúrkék festményei, melyeket saját bevallása szerint az Adria ihletett. S nekem, aki immár hét éve nem járt ott, bizony, ezek a képek jelentik az Adriát. Adria. Azúr. Azúrkék. Ég. Hogy ez nosztalgia? Meglehet. Sóvárgó vágyakozásból pedig nem lesz szalonna, azaz képelemzés, esszé, jegyzet vagy mi.

Kádár Tibor már nem azúrral fest. Újrégi színei a barna, a vörös, a lila, szürke, kevés sárga, és ezek különféle árnyalatai. Megdöbbentőek e képek, de hangulatuk után nincs nosztalgiám. A két Feszültség című kép közül nekem a félelmetesebb tetszik jobban, az, amelyiken két, a fiúgyermek játéktárából jól ismert titánbábu gyermekies rajzolata látható. A nagyobb figura különösen borzalmas. Engem az Erebosz nevű bábúra emlékeztet. Erebosz pedig, mint tudjuk, a sötétség megszemélyesítője, Khaosz fia és az Éj testvére. Ám a kép alján, alig észrevehetően, ott tündököl más kékek társaságában egy picinyke azúrkék pont. A remény foltocskája? Talán. Bízom benne, hogy visszatér hozzá a végtelen kék ég tükre. Annál is inkább, mert a barnában is jelen van a kék.

Addig mintegy mellérendelt mondatként hadd ajánljak neki egy wakát, amely legyen mágikus ráolvasás arra a bizonyos azúrkék pontra. Hogy tűnjön el végre a háború, a bánat, a gyász és az árulás színe! Térjen vissza a végtelen, a béke, az elmélkedés és a szerelem színe!

Aztán meg úgyis azt fest, amit akar.

Seszínű napfolt
Tengerbe bukik az ég
Felhő se rebben

Porrá zúzott azurit
tündököl barna vásznon

 

Bozsik Péter

Könyvtár